12. luokan tytöt

Kirjoittanut: Laura

Keväällä 2013 luokkamme, joka oli silloin yhdestoista, ansaitsi abigaalassa Vuoden Taustahenkilöiden palkinnon. Titteli herätti kaikessa perusteellisuudessaan jos jonkinmoisia tunteita huvittuneisuudesta hienoiseen nolostukseen. Tämä muistettiin vielä kiihkeässä keskustelussa, jonka kävimme liki olemattoman osallistujamäärän vuoksi peruttuja vanhojentansseja koskien. Kuitenkaan jälkikäteen artikkelia varten tehdyssä kyselyssä ei hallitseva enemmistö välittänyt luokkamme imagosta tai sen boostaamisesta. Jenni sanoi sen kauneiten: - Kohta lukio on kuitenkin ohitse, niin tärkeämpää on se, millaisia muistoja jää, kuin mitä muut ajattelivat meistä.

Mutta mitä itse ajattelemme itsestämme ja toisistamme? Juttu koskee ainoastaan luokan kauniimpaa sukupuolta, koska allekirjoittaneen kommunikointikyvyn rajallisuus esti tätä olemasta kontaktissa luokan kolmeen poikaan. Tässä siis aakkosjärjestyksessä pienet tietopakkaukset tytöistä, sekä näiden näkemyksiä koulusta ja elämästä yleensä.

Danjaa pidetään sosiaalisena, empaattisena, luotettavana, verbaalisesti lahjakkaana ja itsenäisenä. - Iloinen luottoystävä, tuumaa Kira.
Danjan tulevaisuudensuunnitelmat ovat vielä hämärän peitossa, mutta hän toivoo pääsevänsä alalle, jossa voi olla tekemisissä ihmisten kanssa. Perhettä hän ei ainakaan näillä näkymin ole perustamassa. Lukio ei ole muuten tehnyt kummoista vaikutusta, mutta mieliaineensa biologian ja yhteiskuntaopin Danja on kokenut hyödyllisiksi, koska niiden kautta voi oppia jotain uutta myös itsestään. Hänellä on kuitenkin korkea opiskelumoraali muillakin kursseilla ja elämänaloilla.

- Ihailen sitä, miten Danja pystyy käymään koulun ohella töissä ja silti panostamaan kouluunkin, Jenni sanoo.
Jenninkin suunnitelmat ovat avoimet, mutta kauppatieteiden lukeminen yliopistossa kiehtoo. - Toivon löytäväni alan, joka innostaa, ja työn, jota on kiva tehdä vielä vuosia eteenpäinkin.

Jenni harrastaa Nooran kanssa viikottain potkunyrkkeilyä. Se on hänestä oiva keino purkaa stressiä. - Siitä tulee myös hyvä fiilis, hän lisää. Jennille on tärkeää, että koulun ohella on myös vapaa-aikaa. Hän kertoo pyrkivänsä elämässä olemaan onnellinen ja itsenäinen. Porukka ylistää paitsi Jennin kauneutta, myös sydämellisyyttä ja tervettä järkeä. Milla mainitsee erikseen matemaattisen lahjakkuuden.
Kira, luokan valovoimainen naurupommi, unelmoi näyttelijän työstä, mutta kaavailee tällä hetkellä uraa englanninopettajana. - Jos siis pääsen sinne yliopistoon.

Tähtäimessä olisi paitsi elo “keskivertopalkansaajana”, myös miellyttävä parisuhde ja riittävästi aikaa omaan elämään ja onnellisuutta lisäävien asioiden tekemiseen. - Jos miekkosta ei ilmaannu, niin kissa sitten vaan kainaloon, Kira pysyy positiivisena.
Tanssi on ollut iso ja olennainen osa Kiran elämää kuusivuotiaasta saakka. Hänen päättötyönsä tulee olemaan oma koreografia ja sen esittäminen. Aihe on innostava, mutta stressiltä ei vältytä. - Kaltaiselleni perfektionistille tuottaa vaikeuksia saada aikaan tarpeeksi eeppinen teos.

Uskomme Kiraan on kuitenkin vahva. Kaverit kehuvat Kiraa paitsi hyväksi ystäväksi, myös upeaksi tanssijaksi.
Laura, eli minä, toivon päätyväni jollekin luovalle alalle. Ystäväni sanovat minua hauskaksi ja syvälliseksi, ja saan lisäpisteitä kirjoituksistani. Milla arvostaa pyrkimystäni kasvuun ihmisenä ja Jennistä on kiva, että uskallan kertoa omat mielipiteeni.

Vapaa-aika kuluu yleensä lukemiseen, netissä roikkumiseen sun muuhun passiiviseen puuhasteluun neljän seinän sisällä, viikonloppuisin on kiva reissata toisiin maisemiin sukulaisten ja ystävien luo. Myös maalaus ja kirppikset ovat lähellä sydäntä.

Musikaalisen multilahjakkuuden Millan haaveissa siintää työ pianonsoiton opettajana. Etenkin lasten parissa työskenteleminen olisi lähellä sydäntä. - Haluaisin jatkaa myös itsenäistä esiintymistä siinä ohessa.

Rauhaisasta perhe-elämästä unelmoiva Milla harrastaa soittohommien ohella klassista kirjallisuutta. Muita mielenkiinnonkohteita ovat luonto, henkinen kasvu, lasten kasvatus ja vieraat kielet.

- Myös eurytmiaa olisi kiva jatkaa vielä lukion jälkeenkin. Millan työstämä päättötyö kyseisen aineen tiimoilta yhdistääkin taiturin useamman intohimon - luvassa on sekä omaa sävellystä, lyriikkaa että koreografiaa.
Milla on luokkatovereidensa mukaan sympaattinen ja ahkera. Kira toteaa, että myös sopivassa määrin sekopäinen välillä. - Sitäpaitsi se osaa mitä vaan.

Noora pitää tavoitteitaan ja toiveitaan melko tylsinä. - Saada asunto ja työpaikka ja muuta sellaista, luokan kuopus sanoo vaatimattomasti. - Ajattelin hakea Hämeen ammattikorkeakouluun opiskelemaan hortonomiksi.

Kuntonyrkkeilyn lisäksi lenkkeilyä harrastava Noora määritellään 12.luokan tyttöjen keskuudessa reippaaksi, näpsäkkäsanaiseksi ja suloiseksi tapaukseksi, joka osaa yllättää.

- Hän on spontaani ja lähtee aina mukaan, Jenni kehuu.

Nooralle on jäänyt mieleen lukioajasta erityisesti viimekeväinen vierailu Elias-koululla, sekä sen jälkeinen Helsingissä vietetty aika luokan tyttöjen kesken. Ruoka ja tilat ovat hänen mielestään kuitenkin paremmat omassa koulussamme. - Tosin mannapuuroa saisi olla enemmän, hän toteaa ja Jenni komppaa.

Sanna Paanasen mukaan yleinen mielipide opettajien keskuudessa on, että luokkamme on hyvin ainutlaatuinen porukka ihania nuoria, joilla on mahtava asenne koulunkäyntiin sekä muihin kanssaihmisiin. Tunne on molemminpuolinen.

- Kaikki koulun opettajat ovat loputtoman kannustavia, ystävällisiä, ymmärtäväisiä ja melkein kuin perhettä, Milla sydämistyy. Kira on samoilla linjoilla.

- He ovat enemmän huolehtivia ystäviä kuin sivistäviä kurinpitäjiä.